Allgero 30

Konstruktören, civilingenjör Lars-Olof Norlin, motiverar Allegro 30

Liksom Allegro 27, från år 1966,var baserad på mina positiva erfarenheter av en plattgattad båt, har jag vid konstruktionen av Allegro 30 arbetat in erfarenheterna från den omsorgsfullt utvecklade Fortissimo, förutom naturligtvis från Allegro27 och Allegro 33.

Utan avkall på förmågan att säkert kunna rida ut i hårt väder i öppen sjö har Allegro 30 kunnat förses med eninventiös och rymlig inredning, stor sittbrunn och bekväm rigg medsjälvskotande fock. Ökad vattenlinjelängd och stabilitet med lika deplacement vid samma kryssarea garanterar samma seglingsförmåga som Fortissimo, som seglar likvärdigt med Ballad och Scampi. I övrigt har de karaktäristiska Allegrodragen kunnat behållas. Slankt förskepp och så långt akterut placerat nollspant som Kosterregeln tillåter, ger lägsta formmotstånd och bästa fart för segel och motor.

Rak kölsula med båtens tyngdpunktakter om kölvinkeln underlättar torrsättning. Lång järnköl och litet djupgående möjliggör skärgårdssegling utanför de kända farvattnen. Stort roder, som utan hindrandepulpitarrangemang kan läggas i nära 90° utslag, ger fullgod girförmåga. Propellern har placerats helt i kölpartiet utan urtag i roderbladet, vilket ger bästa roder- och propellerverkan vid motormanövrering i trånga hamnar. En 18 hkr diesel ger båten en fart om ca 7 knop.

Riggen är av masttoppstyp, men med något svepta spridare så att de främre undervanten kan sättas närmare toppvanten och därmed ge större yta på den självslående focken.

Överbyggnad och sittbrunn har överförts från Fortissimo, där de visat sig estetiskt tilltalande och provats vad gällerrörelseriktighet, vinsch- och skotplacering, liksom utformning av fönsterventiler etc, för att harmonisera meddäckslinjerna.

Genom viss höjning av friborden har Allegro 30 kunnat få en invändig höjd om 1,85 m i salongen trots den relativt lågaöverbyggnaden. Inredningen ger plats för upp till sex personers besättning. De vitala utrymmena med sjökoj, pentry, toalett och sjökortsbord harplacerats nära stampningscentrum i ruffens akterkant. Ordentligt med garderober och fack för besättningens tillhörigheter finns liksom stuvutrymmen försegel, fendrar, ankare etc.

Allegro 30 är klassad som en K 38efter Svenska Kosterbåtsförbundets byggnadsregel och dimensionerad enligt Sjöfartsverkets normer.

Texten hämtad från http://www.norlinboats.com/

a30ia30s